Віртуальне шахрайство з банківськими картами

Світ фінансів еволюціонує і переходить у діджитал, а разом з ним розвиваються і шахрайські технології. Якщо раніше, щоб пограбувати банк або персональний рахунок людини потрібно було особисто заявитися у фінустанову, то зараз присутність не потрібна. Більш того, шахраї самостійно виходять на контакт з потенційною жертвою. Ще п'ятдесят років тому особистість злочинця могла бути встановлена завдяки його ж особі. Зараз через невидимі махінації в інтернеті невідомо, чиєї жертвою ви стали: дорослої людини або підлітка-хакера.
Як дізнатися, що ви потрапили в пастку
Наприклад, вам надійшло повідомлення про списання за карткою. Щоб завжди бути в курсі того, що відбувається з особистим рахунком, активуйте функцію SMS/PUSH-повідомлень або листів на електронну пошту. Зверніться до оператора, щоб налаштувати функцію, або зробіть це самостійно через банківський додаток.
Однак будьте обережні: шахраї часто використовують схожі електронні адреси, як у банків. Наприклад, замість [email protected] - [email protected] Це дрібниця, на яку ви не звернете уваги. Тому якщо співробітник банку просить якісь специфічні документи або щось подібне, зв'яжіться з фінустановою самі. Візьміть контакти зі своєї карти та зателефонуйте, напишіть у чаті на сайті або додатку. І ще раз нагадаємо: ніколи не повідомляйте дані секретних кодів CVV тощо. Операторам та іншим співробітникам не потрібна така інформація — це акт шахрайства.
Операція вже пройшла — що робити?
- Для початку деактивуйте карту — в додатку, інтернет-банкінгу, чаті, через телефон або у відділенні. Таким чином, ви виключите всі подальші списання з рахунку. Зробіть це чим швидше, тим краще. У вас є один день після повідомлення про списання коштів, щоб попередити банк.
- Наступний крок — заява в банк про незгоду. Способів подати його кілька: через гарячу лінію, чат або електронну пошту. Уточніть у своєму банку, які є опції. Після подачі банк проведе перевірку. Ваші шанси повернути гроші значно вищі, якщо ви повідомили банк про те, що трапилося протягом доби, і якщо ви не порушили правила безпеки (не повідомили CVV, пін-код, номер картки та інше). Збережіть докази, що заяву прийняли. Як підтвердження — SMS з номером документа, лист на пошті або PDF-файл. Якщо писали вручну у відділенні, попросіть копію з позначкою про прийняття.
- Повідомте в поліцію. Не очікуйте дій банку та напишіть заяву в поліцію про акт шахрайства з боку третіх осіб. Контролюйте хід слідства та контактуйте з правоохоронними органами. Уточніть у банку, чи не доступний їм номер картки одержувача. Якщо так, ви зможете прискорити процес, передавши інформацію слідчому. При списанні великої суми зверніться до юриста. Він допоможе правильно скласти заяву в поліцію та контролюватиме процес самостійно. Імовірність, що про вас забудуть, значно знизиться.
- Чекайте. Банку знадобиться 30-60 днів, щоб розглянути заяву. Якщо списання пройшло через платіжну систему, строк може збільшитися. У будь-якому випадку банк зобов'язаний надавати проміжні результати.
Шанси повернути гроші, якщо потерпілий сам порушив правила безпеки
Це можливо, але ймовірність маленька — 2/10. Злочинців простіше знайти та змусити повернути кошти, якщо це особи, які фізично досяжні. Наприклад, сусід, співмешканець, знайомий. Ще один варіант — зловмисник скористався карткою в банкоматі, де є камери. У цьому випадку порушується кримінальна справа за статтею крадіжки.
Якщо гроші зняли невідомі особи, більш того — через інтернет — імовірність знайти їх практично нульова. Відстежити ланцюжок переказів дуже складно. Одержувач може перебувати в іншій країні, а значить, і в іншій юрисдикції.
Якщо зловмисника знаходять, і він постає перед судом, як правило, потерпілому повертають гроші та виплачують компенсацію. Для спійманого злодія це навіть вигідно — покарання можуть пом'якшити, а іноді вдається уникнути й судимості. Не очікуйте великих сум від компенсації, максимум — 50 тисяч гривень.
Як убезпечити себе
Банки постійно розвивають області безпеки, вдосконалюють антифрод-системи та ідентифікацію клієнта. У кожної фінустанови свої методи. Наприклад, monobank не дозволяє мати додаток для однієї й тієї ж карти на двох смартфонах одночасно.
Є особливі системи, які впізнають користувача за пальцями. Вони запам'ятовують швидкість і манеру друку клієнта, найбільш використовувані комбінації клавіш, силу натискання тощо. Якщо щось відхиляється від норми, це фіксується, і при спробі списання грошей будуть потрібні додаткові етапи підтвердження особи — дзвінок або повідомлення тощо.
- Захистіть картку та дотримуйтесь правил безпеки. Нікому не повідомляйте свої дані.
- Якнайшвидше деактивуйте карту, якщо побачили раптове списання коштів.
- Найміть юриста, якщо буде потрібно.